Türkiye, tanıtımda dünyanın en iyisi seçildi. Türkiye'nin tanıtım
filmi "Turkuaz", Uluslararası Turizm Filmleri Festivalleri Komitesi
tarafından dünyanın en iyi turizm tanıtım filmi ödülüne layık görüldü.
Buna rağmen Marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından hazırlanan "Nation Brand Index 2016 - En Değerli Ülke Markaları 2016 " araştırmasının sonuçlarına göre Türkiyenin karnesi 2012 yılının gerisinde kaldı. 2012 yılında Türkiye 688 milyar dolar marka değeri ile 19'uncu sırada yer almıştı ve aynı zamanda marka değerini en çok arttıran 4 ülkeden biri olmuştu.
2016 yılında ise durum hiç de iç açıcı değil. En değerli 20
Ülke markası içerisinde kendimize yer bulamadık. 2016 yılında dünyanın en
değerli markası 20 trilyon dolarlık değeri ile ABD iken Avrupa ülkeleri
arasında Almanya 3,8 trilyon dolarlık marka değeri ile ilk sırayı aldı.
Türkiye ise 25’inciliğe kadar geriledi. Türkiye 2015 yılında 19 sırada
idi. Türkiye’nin marka değeri ise 2015 yılında 668 milyar dolar iken 2016’da
%29’luk bir düşüş ile 474 milyar dolara kadar düştü.
Elbette bu sonuçların altında birçok neden var. “Ülke algısı” içinde bulunduğu zaman ve coğrafyada yaşananlardan soyutlanamıyor. 2016 yılında Orta Doğu ülkelerinin içinde bulunduğu durum ve terör olayları Türkiye’nin marka algısını en çok etkileyen durumlar olarak karşımıza çıkıyor. Ancak her şeyi bu olaylara bağlamak resmin bütününe bakmamızı engelleyebilir.
Elbette bu sonuçların altında birçok neden var. “Ülke algısı” içinde bulunduğu zaman ve coğrafyada yaşananlardan soyutlanamıyor. 2016 yılında Orta Doğu ülkelerinin içinde bulunduğu durum ve terör olayları Türkiye’nin marka algısını en çok etkileyen durumlar olarak karşımıza çıkıyor. Ancak her şeyi bu olaylara bağlamak resmin bütününe bakmamızı engelleyebilir.
Ayrıca Türkiye’nin marka değerinin performansına baktığımızda 2016
yılında en çok düşüş gösteren 5 ülkeden biri olduğunu görüyoruz. En çok
yükselen ülke ise Lüksemburg olarak karşımıza çıkıyor.
Peki bu marka değeri nasıl hesaplanıyor. "En
Değerli Ülke Markaları" araştırmasında temelde yatırım, turizm,
ürünler ve yetenek olmak üzere, bir ülkenin markasına güç katan 4 değer inceleniyor.
Devamında ülkenin telif değerleri ve gelirlerinin etkisi de katılarak ülkelerin
marka değerleri hesaplanıyor.
Sadece BSI indeks değerlerine göre baktığımızda ise en güçlü
markayı Singapur olarak görmekteyiz. Singapur 100 puan üzerinden 89 (AAA) puan
almayı başarmış. 2. ve 3. Sırada ise Hong Kong ile İsviçre yer alıyor. Sadece
yatırım, turizm, ürünler ve yetenek açısından baktığımızda ise
Türkiye, 2015 yılında A+ iken 2016 yılında AA- olarak değerlendirilmiştir. Bu
listede AAA+ ve DDD değerlendirme aralığı olduğunu, her şeye rağmen Türkiye’nin
halen A sınıfında ve birçok ülkeye göre güçlü konumda yer aldığını belirtmekte
fayda var.
Peki Türkiye’nin marka algısı bu durumda iken tanıtım filminin başarısı
neye işaret ediyor. Öncelikli olarak
biraz filmin teknik detaylarına bakalım. 2016'da düzenlenen festival ve yarışmalarda, 11 ödül kazanan, Kültür ve
Turizm Bakanlığı ile Türk Hava Yollarının ortak çalışması olan Turkuaz (Home of
Turquoise) filmi, Viyana'da yapılan Uluslararası Turizm Filmleri Festivalleri
Komitesi toplantısından (CIFFT) büyük ödülle döndü. Film, dünyanın en iyi
turizm tanıtım filmi büyük ödülüne layık görülerek, bu alanda ödül kazanan ilk
Türk filmi unvanının da sahibi oldu. Yaklaşık
45 ülkede yayınlanan ve internette 50 milyondan fazla izleyiciye ulaşan film, aynı zamanda Türkiye'nin
bugüne kadar en fazla ödül alan turizm reklam filmi oldu. Yaklaşık 6 aylık bir çalışmanın ürünü olan
film için 12'si çekim, 12'si kurgu olmak üzere toplam 55 günlük post
prodüksiyon çalışması yapıldı. 62 kişilik ekip tarafından çekilen filmde, 5
ayrı görüntü yönetmeniyle çalışıldı, 7 adet 4K çekim yapan kamera kullanıldı.
Hava ve su altı çekim için 75, post prodüksiyon sürecinde orkestrayla birlikte
85 kişi çalıştı.
Tanıtım filminin
bugüne kadar aldığı ödüller şöyle:
2016 Sırbistan Uluslararası
Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 Maldivler
Uluslararası Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 Maldivler
Uluslararası Turizm Film Festivali "En İyi Spor Filmi"
2016 ABD Uluslararası
Film ve Video Festivali "Creative Excellence Ödülü"
2016 Bulgaristan
Uluslararası Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 İstanbul Turizm
Film Festivali "En İyi Ülke Tanıtım Filmi"
2016 İstanbul Turizm
Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 Polonya Festival
Film ART "Büyük Ödülü"
2016 Polonya Festival Film ART "En İyi Ülke
Tanıtım Filmi"
2016 Polonya Festival Film ART "Best Picture
Ödülü"
2016 Letonya Uluslararası Turizm Filmi Festivali
"Jüri Özel Ödülü"
Biz turizmciler için 2016 yılı oldukça zor bir yıl oldu. Yukarıdaki
araştırmanın sonuçları da bunu doğruluyor. Turizm verilerine bakmaya ihtiyaç
duymadan dahi iyi bir turizm yılı geçirmediğimizi söyleyebiliyoruz. Ancak ne
olursa olsun Türkiye’nin tanıtımı adına yapılan iyi işlere destek olmalıyız. Mısır’da
1997
yılı Kasım ayında Luksor’da Kraliçe Haçepsut Tapınağı’na düzenlenen saldırıda
66 turist hayatını kaybetmesi üzerine kampanyalar ile güçlü olunan taraflar
olan Antik Mısır ve Kültür üzerinden tanıtım kampanyaları düzenlenmiştir.
Ramses kitap serisi, Mısır Belgeselleri, Çizgi filmler ve sayamayacağımız birçok
araç ile şu an bizim yaşadığımızın benzerini yaşayan Mısır kendi algısını
yönetebilmiştir. Yukarıda
hazırlanmış olan ve 50 milyon kişiye ulaşmış olan tanıtım filmi iyi yapılan
işlere bir örnektir. Bu ve benzeri işlerin sayısının arttırılmasına ihtiyacımız
olduğu bir gerçektir. THY tarafından finanse edilen bu proje gibi ülke algısını
daha güçlü hale getirecek projelere ihtiyacımız bulunmaktadır.
Maxx Royal Resorts tarafından İrina Shayk ile hazırlanan yeni tanıtım kampanyası da 2017 yılı için başarılı işlerden birisi olacaktır. Küresel anlamda büyük şirketler bireysel anlamda ise turizm çalışanları olarak bizlere bu zor günlerde çok fazla iş düşmektedir. Hepimize kolay gelsin.
Maxx Royal Resorts tarafından İrina Shayk ile hazırlanan yeni tanıtım kampanyası da 2017 yılı için başarılı işlerden birisi olacaktır. Küresel anlamda büyük şirketler bireysel anlamda ise turizm çalışanları olarak bizlere bu zor günlerde çok fazla iş düşmektedir. Hepimize kolay gelsin.
Yorumlar
Yorum Gönder