HOME OF TURQUOISE - 2016 TÜRKİYE İMAJI & IRINA SHAYK

Türkiye, tanıtımda dünyanın en iyisi seçildi. Türkiye'nin tanıtım filmi "Turkuaz", Uluslararası Turizm Filmleri Festivalleri Komitesi tarafından dünyanın en iyi turizm tanıtım filmi ödülüne layık görüldü.  





Buna rağmen Marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından hazırlanan "Nation Brand Index  2016 - En Değerli Ülke Markaları 2016 " araştırmasının sonuçlarına göre Türkiyenin karnesi 2012 yılının gerisinde kaldı. 2012 yılında Türkiye 688 milyar dolar marka değeri ile 19'uncu sırada yer almıştı ve aynı zamanda marka değerini en çok arttıran 4 ülkeden biri olmuştu.
 2016 yılında ise durum hiç de iç açıcı değil. En değerli 20 Ülke markası içerisinde kendimize yer bulamadık. 2016 yılında dünyanın en değerli markası 20 trilyon dolarlık değeri ile ABD iken Avrupa ülkeleri arasında Almanya 3,8 trilyon dolarlık marka değeri ile ilk sırayı aldı.

Türkiye ise 25’inciliğe kadar geriledi. Türkiye 2015 yılında 19 sırada idi. Türkiye’nin marka değeri ise 2015 yılında 668 milyar dolar iken 2016’da %29’luk bir düşüş ile 474 milyar dolara kadar düştü. 





Elbette bu sonuçların altında birçok neden var. “Ülke algısı” içinde bulunduğu zaman ve coğrafyada yaşananlardan soyutlanamıyor.  2016 yılında Orta Doğu ülkelerinin içinde bulunduğu durum ve terör olayları Türkiye’nin marka algısını en çok etkileyen durumlar olarak karşımıza çıkıyor.  Ancak her şeyi bu olaylara bağlamak resmin bütününe bakmamızı engelleyebilir.

Ayrıca Türkiye’nin marka değerinin performansına baktığımızda 2016 yılında en çok düşüş gösteren 5 ülkeden biri olduğunu görüyoruz. En çok yükselen ülke ise Lüksemburg olarak karşımıza çıkıyor.

Peki bu marka değeri nasıl hesaplanıyor. "En Değerli Ülke Markaları" araştırmasında temelde yatırım, turizm, ürünler ve yetenek olmak üzere, bir ülkenin markasına güç katan 4 değer inceleniyor. Devamında ülkenin telif değerleri ve gelirlerinin etkisi de katılarak ülkelerin marka değerleri hesaplanıyor.



Sadece BSI indeks değerlerine göre baktığımızda ise en güçlü markayı Singapur olarak görmekteyiz. Singapur 100 puan üzerinden 89 (AAA) puan almayı başarmış. 2. ve 3. Sırada ise Hong Kong ile İsviçre yer alıyor. Sadece yatırım, turizm, ürünler ve yetenek açısından baktığımızda ise Türkiye, 2015 yılında A+ iken 2016 yılında AA- olarak değerlendirilmiştir. Bu listede AAA+ ve DDD değerlendirme aralığı olduğunu, her şeye rağmen Türkiye’nin halen A sınıfında ve birçok ülkeye göre güçlü konumda yer aldığını belirtmekte fayda var.




Peki Türkiye’nin marka algısı bu durumda iken tanıtım filminin başarısı neye işaret ediyor.  Öncelikli olarak biraz filmin teknik detaylarına bakalım.  2016'da düzenlenen festival ve yarışmalarda, 11 ödül kazanan, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Türk Hava Yollarının ortak çalışması olan Turkuaz (Home of Turquoise) filmi, Viyana'da yapılan Uluslararası Turizm Filmleri Festivalleri Komitesi toplantısından (CIFFT) büyük ödülle döndü. Film, dünyanın en iyi turizm tanıtım filmi büyük ödülüne layık görülerek, bu alanda ödül kazanan ilk Türk filmi unvanının da sahibi oldu.  Yaklaşık 45 ülkede yayınlanan ve internette 50 milyondan fazla izleyiciye ulaşan film, aynı zamanda Türkiye'nin bugüne kadar en fazla ödül alan turizm reklam filmi oldu.  Yaklaşık 6 aylık bir çalışmanın ürünü olan film için 12'si çekim, 12'si kurgu olmak üzere toplam 55 günlük post prodüksiyon çalışması yapıldı. 62 kişilik ekip tarafından çekilen filmde, 5 ayrı görüntü yönetmeniyle çalışıldı, 7 adet 4K çekim yapan kamera kullanıldı. Hava ve su altı çekim için 75, post prodüksiyon sürecinde orkestrayla birlikte 85 kişi çalıştı.
Tanıtım filminin bugüne kadar aldığı ödüller şöyle:
2016 Sırbistan Uluslararası Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 Maldivler Uluslararası Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 Maldivler Uluslararası Turizm Film Festivali "En İyi Spor Filmi"
2016 ABD Uluslararası Film ve Video Festivali "Creative Excellence Ödülü"
2016 Bulgaristan Uluslararası Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 İstanbul Turizm Film Festivali "En İyi Ülke Tanıtım Filmi"
2016 İstanbul Turizm Film Festivali "Büyük Ödülü"
2016 Polonya Festival Film ART "Büyük Ödülü"
2016 Polonya Festival Film ART "En İyi Ülke Tanıtım Filmi"
2016 Polonya Festival Film ART "Best Picture Ödülü"
2016 Letonya Uluslararası Turizm Filmi Festivali "Jüri Özel Ödülü"

Biz turizmciler için 2016 yılı oldukça zor bir yıl oldu. Yukarıdaki araştırmanın sonuçları da bunu doğruluyor. Turizm verilerine bakmaya ihtiyaç duymadan dahi iyi bir turizm yılı geçirmediğimizi söyleyebiliyoruz. Ancak ne olursa olsun Türkiye’nin tanıtımı adına yapılan iyi işlere destek olmalıyız. Mısır’da 1997 yılı Kasım ayında Luksor’da Kraliçe Haçepsut Tapınağı’na düzenlenen saldırıda 66 turist hayatını kaybetmesi üzerine kampanyalar ile güçlü olunan taraflar olan Antik Mısır ve Kültür üzerinden tanıtım kampanyaları düzenlenmiştir. Ramses kitap serisi, Mısır Belgeselleri, Çizgi filmler ve sayamayacağımız birçok araç ile şu an bizim yaşadığımızın benzerini yaşayan Mısır kendi algısını yönetebilmiştir. Yukarıda hazırlanmış olan ve 50 milyon kişiye ulaşmış olan tanıtım filmi iyi yapılan işlere bir örnektir. Bu ve benzeri işlerin sayısının arttırılmasına ihtiyacımız olduğu bir gerçektir. THY tarafından finanse edilen bu proje gibi ülke algısını daha güçlü hale getirecek projelere ihtiyacımız bulunmaktadır. 






Maxx Royal Resorts tarafından İrina Shayk ile hazırlanan yeni tanıtım kampanyası da 2017 yılı için başarılı işlerden birisi olacaktır. Küresel anlamda büyük şirketler bireysel anlamda ise turizm çalışanları olarak bizlere bu zor günlerde çok fazla iş düşmektedir. Hepimize kolay gelsin.




Yorumlar